Opnieuw zijn we uitgenodigd deel te nemen in de jury. De opdracht aan ons was om de ontwikkelde bordspellen van de IPO studenten te beoordelen op Haalbaarbeid, Speelbaarheid, Fun en Educatieve waarde.
De opdracht van de studenten:
Studenten van de opleiding Industrieel Product Ontwerp aan Hogeschool Windesheim in Zwolle krijgen als opdracht om een nieuw spel te onwikkelen. In dit spel moeten de principes van Cradle to Cradle (C2C) duidelijk worden gemaakt. Kort en bondig zouden we C2C kunnen beschrijven als het nieuwe recyclen.
Al doende leert men:
In een aantal groepen van circa 7 internationale studenten wordt gedurende enkele weken gewerkt aan het spel. Door het spel te ontwikkelen leren de studenten zelf wat C2C is en hoe het in de praktijk ingezet kan worden. Eerlijk is eerlijk, de ene groep is hier beter in dan de andere.
Het project:
Halverwege het project wordt een tussenpresentatie gegeven waarin de gemaakte keuzes worden toegelicht. De doelgroep van het spel bevat doorgaans IPO studenten, Ontwerpers en Decision Makers.
De resultaten:
Inhoudelijk bevatten veel spellen de Biocycle en Technocycle. Soms vormt dit zelfs het spelbord. Zonnepanelen, windmolens, elektrische vrachtwagens en het uitfaseren van kunststofsoorten zijn vaak spelelementen die voorsprong bieden. De kwaliteit van het prototype verschilt sterk. Van beplakt golfkarton tot laser gesneden perspex platen en 3D geprinte spelonderdelen.
Circa 50% van de spellen is digitaal waarbij natuurlijk social media niet ontbreekt. Het ambitie niveau is hoog en Zynga mag zich zorgen gaan maken. De andere 50% spellen zijn doorgaans bordspellen.
Het vervolg:
Tot nu toe is 1 groep verder gegaan met de ontwikkeling van het spel. Wellicht kunnen we binnenkort een nieuw C2C bordspel verwachten.